Pages

17 May 2012

Cyta: "Σύννεφα" για το cash flow στη Cyta Hellas

16 05 2012 - του Νίκου Χρυσικόπουλου. Αντιμέτωπη με καθυστερήσεις -οι οποίες αντιμετωπίζονται- στην πληρωμή υποχρεώσεων, αποτέλεσμα της κοστοβόρου πολιτικής με την οποία “επιδοτείται” η εγγραφή νέων συνδρομητών αλλά και της επιβράδυνσης του ρυθμού ανάπτυξης της εγχώριας τηλεπικοινωνιακής αγοράς, βρίσκεται η Cyta Hellas.

Η θυγατρική της Cyta (Cyprus Telecommunications Authority), του εθνικού τηλεπικοινωνιακού οργανισμού της Κύπρου, αποτελεί τα τελευταία χρόνια έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους πάροχους στα ελληνικά telecoms. Από 51 χιλιάδες στο τέλος του 2009, οι ευρυζωνικοί πελάτες της Cyta Hellas έφθασαν στους 127.500 ένα χρόνο αργότερα, ανέβηκαν στους 180 χιλιάδες στα μέσα του 2011 και πλέον αγγίζουν τους 250 χιλιάδες, αν και το τελευταίο διάστημα υπάρχουν αναφορές για σωρεία ακυρώσεων συμβολαίων από οικιακούς πελάτες κυρίως λόγω τεχνικών ζητημάτων.

Αιχμή της επέκτασης της Cyta Hellas αποτέλεσε εξ αρχής η ελκυστική τιμολογιακή πολιτική παροχής των προϊόντων της, τόσο για το οικιακό (προσφέρει σήμερα 2play από 16 ευρώ/μήνα), όσο και για το επαγγελματικό πελατολόγιο (2play από 59 ευρώ/μήνα για μικρομεσαία επιχείρηση), σε τιμές δηλαδή πολύ κάτω από το μέσο έσοδο ανά πελάτη, όπως έχει πλέον διαμορφωθεί στην αγορά. Η πολιτική αυτή συνδυάστηκε με επιθετικό marketing, φιλόδοξους στόχους εγγραφής νέων συνδρομητών και διάθεση για υψηλές επενδύσεις, τόσο σε υποδομές όσο και σε παροχή υπηρεσιών προς τον καταναλωτή.

Ωστόσο, η επί τα χείρω μεταβολή των οικονομικών συνθηκών στην Ελλάδα και η προσήλωση στην επιλογή της πριμοδότησης των νέων συνδρομητών έχουν αρχίσει να δημιουργούν “μαύρη τρύπα” στα οικονομικά της Cyta Hellas και δυσφορία στο μητρικό κυπριακό όμιλο για τη στρατηγική που ακολουθείται στην Ελλάδα. Επίκεντρο της κριτικής αποτελεί το ότι το ίδιο μοντέλο για την Ελλάδα ακολουθήθηκε και το 2006 όταν η Cyta, μέσω της Actel Limited Liability Company, επεκτάθηκε στην Ουγγαρία. Σε λιγότερο από τρία χρόνια η Cyta αποχώρησε, «γράφοντας» σημαντικές ζημιές ως αποτέλεσμα λανθασμένων εμπορικών αποφάσεων και αλόγιστων δαπανών.

Παράλληλα, θέμα συζήτησης αποτελούν και τα bonus που λαμβάνουν τα call centers για κάθε νέα σύνδεση που πραγματοποιούν, τα οποία είναι κατά πολύ υψηλότερα των αντίστοιχων που παρέχουν ανταγωνιστικές τηλεπικοινωνιακές εταιρείες. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως μόνο πέρυσι δόθηκαν περί τα 18 εκατ. ευρώ ως αμοιβές σε call centers για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στη Cyta Hellas.

Ως αποτέλεσμα, αν και ακόμη δεν έχει δημοσιευθεί η λογιστική κατάσταση για τη χρήση του 2011, εκτιμάται πως η χρονιά έκλεισε με ζημιές προ φόρων ύψους 33 εκατ. ευρώ, από ζημιές 27 εκατ. ευρώ το 2010 και 20,7 εκατ. ευρώ το 2009, αποτελέσματα που εν μέρει οφείλονται και στις αποσβέσεις πάγιου ενεργητικού και του υψηλού κόστους της αρχικής επένδυσης. Μέχρι σήμερα για την Cyta Hellas υπολογίζεται πως έχουν δαπανηθεί κεφάλαια πέραν των 170 εκατ. ευρώ, ενώ λόγω των ζημιογόνων αποτελεσμάτων προωθείται νέα κεφαλαιακή ενίσχυση μέσω αύξησης κεφαλαίου.

Οι επικεφαλής του ομίλου, πάντως, θεωρούν τις ζημιές ως αναμενόμενες, από τη στιγμή που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη το business plan για την ολοκλήρωση της εμπορικής δραστηριότητας της Cyta Hellas. Μάλιστα εκτιμούν πως το 2013 θα ισοσκελιστούν δαπάνες και έξοδα, ενώ αρχές του 2014 η εταιρεία θα αρχίσει να είναι κερδοφόρα και να αποδίδουν οι επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί. Στη δεδομένη, πάντως, περίοδο φαίνεται να δημιουργούνται ζητήματα που πλήττουν τη φήμη της καλής εταιρείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, προ ολίγων εβδομάδων η Cyta Hellas δεν μπόρεσε να εξοφλήσει έγκαιρα οφειλή προς τον ΟΤΕ για τη μίσθωση των κυκλωμάτων που χρησιμοποιεί, με αποτέλεσμα να σταλεί από τον Οργανισμό εξώδικο, το οποίο κοινοποιήθηκε και στην ΕΕΕΤ. Στην εξώδικη ειδοποίηση αναφέρονταν ρητά πως στην περίπτωση μη εξόφλησης των οφειλών, θα σταματήσει η εισαγωγή ηλεκτρονικών αιτήσεων της Cyta Hellas στο πληροφοριακό σύστημα του OTE, κάτι που ουσιαστικά δεν θα επέτρεπε να εγγραφούν νέοι συνδρομητές στο πελατολόγιο της κυπριακής εταιρείας.

H εταιρεία μετά το εξώδικο και αφού υπήρξε προφορική διαβεβαίωση ότι το πρόβλημα ρευστότητας είναι προσωρινό και θα επιλυθεί άμεσα, προχώρησε στην εξόφληση των υποχρεώσεων της προς τον ΟΤΕ. Από την πλευρά της Cyta Hellas, αρμόδια στελέχη ανέφεραν στο Capital.gr πως το ζήτημα που ανέκυψε αποτελεί μια άνευ ουσίας και καθαρά τυπική διαδικασία και πως η οφειλή είχε εξοφληθεί πριν την αποστολή του εξωδίκου.

Ενδεικτικό, πάντως, της στήριξης που λαμβάνει η Cyta Hellas από τη μητρική στην Κύπρο είναι ότι η τελευταία, πέραν της κεφαλαιακής ενίσχυσης, ενέκρινε τη δαπάνη για την αγορά κτιρίου στην Αθήνα. Οι διαπραγματεύσεις με τη Μ. Βωβός για την αγορά κτιρίου φαίνεται να έχουν ολοκληρωθεί, με το τίμημα να τοποθετείται στα 22 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα, πάντως, με τον προϋπολογισμό που κατέθεσε η Cyta στην κυπριακή βουλή, στα πλάνα για το 2012 περιλαμβάνεται η αύξηση των επενδύσεων από τα 10 εκατ. ευρώ σε 30 εκατ. ευρώ, για την Digimed η οποία είναι ο βασικός μέτοχος (95%) της Cyta Hellas. Η θυγατρική θα επιδιώξει να αυξήσει το μερίδιο αγοράς στο 21% μεταξύ των εναλλακτικών τηλεπικοινωνιακών παρόχων στην ελληνική αγορά, αλλά και να συνεχίσει την προώθηση νέων υπηρεσιών υψηλών ταχυτήτων τεχνολογίας VDSL, ενώ στα πλάνα της είναι και η είσοδος στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας.

Πηγή:www.capital.gr



Post a Comment