Pages

03 February 2013

Θοδωρής Κοτιώνης: Ο mister κρατική διαφήμιση ξαναχτυπά...

02 02 2013 - Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ - Ποιος είναι ο κύριος «τηλέφωνο», «ρεύμα», «τηλεόραση» που δεν διστάζει να πάρει τη «βαλίτσα» του και να κατέβει στο πεζοδρόμιο.

Ο διαφημιστής που αλλάζει πολιτικά καπέλα και που μέσα από ένα πλέγμα προσωπικών γνωριμιών και... εταιρικών σχημάτων αλλά και τη σχέση που οικοδόμησε με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΤΕ Μιχάλη Τσαμάζ «άλωσε» το Κράτος κι εσχάτως την ΕΠΟ.

Του ΚΛΕΩΝΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ
Θα μπορούσε άνετα να είναι σύνθημα της αριστεράς. “Πίσω από τους αριθμούς υπάρχει πάντα ο άνθρωπος”. Το νέο σλόγκαν εξάλλου της ΔΕΗ θυμίζει το περίφημο «οι άνθρωποι πάνω από τα κέρδη» της ακτιβιστικής αντικαπιταλιστικής πτέρυγας του ΣΥΡΙΖΑ. Κι όμως, αυτό είναι το κεντρικό μήνυμα της νέας καμπάνιας της ΔΕΗ που δημιούργησε η Bold Ogilvy. Πρόκειται για την εταιρεία του Θοδωρή Κοτιώνη, του επιχειρηματία της διαφήμισης που με ευκολία αλλάζει πράσινα, μπλε, ακόμα και κόκκινα καπέλα αν πρόκειται φυσικά να κερδίσει.

Αυτή εξάλλου πρέπει να είναι η πορεία κάθε επιτυχημένου διαφημιστή που σέβεται τον εαυτό του και που οφείλει να διαφημίζει κάθε προϊόν, είτε αυτό είναι κόμμα, είτε εταιρεία κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας είτε τη ΔΕΗ που τώρα προσπαθεί να γίνει συμπαθής αν και προηγουμένως τρέλανε τους καταναλωτές με τα χαράτσια της.

Άνθρωπος όλων των καταστάσεων ο Θοδωρής Κοτιώνης, φαίνεται να μην παίρνει χαμπάρι από την κρίση. Σε έναν διαγωνισμό που προκάλεσε πολιτική θύελλα (σ.σ. γνωστή είναι η παρέμβαση του βουλευτή της ΗΜΑΡ κ. Οικονόμου) και ο οποίος προωθήθηκε μετ’ επιτάσεως από το ΠΑΣΟΚ και τον τέως υπουργό του και νυν εγκαλούμενο για το σκάνδαλο της λίστας Λαγκάρντ κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου, η εταιρεία του Bold πήρε τον λογαριασμό της ΔΕΗ. Πρόκειται για μια επικοινωνιακή προσπάθεια – πρόκληση προς το δημόσιο αίσθημα καθώς η εταιρεία ηλεκτρισμού μετά από μια σειρά βάναυσων χρεώσεων και κακών διοικητικών χειρισμών που οδήγησαν στην απαξίωση τον φορέα, λανσάρει το δήθεν κοινωνικό της πρόσωπο και το μειωμένο τιμολόγιο για ευπαθείς ομάδες. Κι όλα αυτά δίδοντας στον κ. Κοτιώνη ζεστά, ζεστά 3 εκατ. ευρώ αν και η αρχική πρόθεση ήταν για διπλάσιο ποσό.

Οι σωστοί άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις. Ποιος όμως είναι ο διαφημιστής που μέσα στο κραχ της οικονομίας κερδίζει σαν να μην τρέχει τίποτα; Που σε ένα απίστευτο μπαράζ αναθέσεων έχει κατορθώσει να διαφημίζει την τηλεφωνία της χώρας, την ενέργεια της και εσχάτως και την τηλεόραση; Σαφώς ο κ. Κοτιώνης δεν είναι κάποιος χθεσινός. Τα αραιά, άσπρα του μαλλιά και το τσιγκελωτό του μουστάκι εξάλλου μαρτυρούν την ηλικία μα πάνω από όλα την πορεία του στην διαφημιστική αγορά. Μια πορεία που έγινε ανοδική κυρίαρχα λόγω ενός πλέγματος γνωριμιών με τους «σωστούς ανθρώπους» στις «κατάλληλες θέσεις». Ένας τέτοιος άνθρωπος ήταν και ο στενός φίλος του και συνεργάτης του Μιχάλης Τσαμάζ.

Ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, με τον οποίο ο επιχειρηματίας της επικοινωνίας γνωρίστηκε πριν από αρκετά χρόνια σε ένα σικ εστιατόριο της Κηφισιάς. Τότε ο κ. Τσαμάζ ήταν ένας φέρελπις νεαρός μάνατζερ, με άστρο και φυσικά ικανότητες. Λογικό ήταν από τη γνωριμία του με τον έμπειρο διαφημιστή να γοητευτεί και να κολακευτεί. Το ραντεβού που κλείστηκε στο ιν στέκι είχε αναλάβει να κανονίσει ο κουμπάρος του κ. Τσαμάζ και αποτέλεσε το πρώτο «φλερτ» που δύο μήνες μετά θα κατέληγε και σε γάμο. Όχι φυσικά πως οι δύο άνδρες άλλαξαν σεξουαλικές προτιμήσεις. Κάθε άλλο. Όμως ο γάμος ως σχήμα μεταφοράς αφορούσε τη συνεργασία που ακολούθησε μεταξύ της Cosmote την οποία τότε «έτρεχε» ο κ. Τσαμάζ ως άλλοτε αγαπημένο παιδί του τέως προέδρου του ΟΤΕ Παναγή Βουρλούμη και της Bold.

Μια συνεργασία πολύμορφη και ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα. Κι αυτό διότι συνέπεσε με την επίμαχη περίοδο της εξαγοράς της αλυσίδας Γερμανός από την κρατικού τότε ενδιαφέροντος Cosmote. Ένα deal για το οποίο πολλά γράφτηκαν, πολλοί κατηγορήθηκαν κι όπως συνήθως συμβαίνει στη χώρα μας, ελάχιστοι παραπέμφθηκαν στη δικαιοσύνη. Πώς όμως να γίνει κάτι τέτοιο, όταν ένας ολόκληρος επικοινωνιακός μηχανισμός, με πολιτικές απολήξεις, έντονη κινητικότητα σε μαύρο χρήμα και τάση προς τη διαπλοκή κινήθηκε με δυναμισμό;

Άνθρωπος ειδικών αποστολών
Όσοι γνωρίζουν τον κ. Κοτιώνη, ξέρουν πως είναι ο καλύτερος ίσως άνθρωπος για «ειδικές διαφημιστικές αποστολές». Πρόκειται για έναν έμπειρο διαφημιστή που ξέρει να βοηθά τον πελάτη όταν αυτός κυρίως θέλει να προχωρήσει σε ένα μεγάλο deal …πέρα από τα συνηθισμένα και φυσικά όταν επιδιώκει να ξεπεράσει τις κακοτοπιές των ΜΜΕ και των ενοχλητικών πολιτικών και δημοσιογράφων. Και είναι αλήθεια πως στην περίπτωση της Cosmote και της πολύκροτης εξαγοράς της Γερμανός, ο κ. Κοτιώνης έδωσε …ρεσιτάλ. Άνθρωποι που θυμούνται την τότε εποχή, αναπολούν την εικόνα του διαφημιστή, με μια βαλίτσα ανά χείρας να γυρνάει σε πολιτικά και δημοσιογραφικά γραφεία για να πείσει για το δίκιο του πελάτη και στενού προσωπικού του πλέον φίλου Μιχάλη Τσαμάζ. Και κακά τα ψέματα. Αυτή οφείλει να είναι η δύναμη ενός καλού, επαγγελματία διαφημιστή. Να μην φείδεται κόπων, να κατεβαίνει ακόμα και στο πεζοδρόμιο αν χρειάζεται, να γίνει έως και «πλασιέ» με τους φακέλους ανά χείρας για να ενημερώσει και φυσικά … εξημερώσει τους διψασμένους για ίντριγκα και διαπλοκή opinion makers.

Βέβαια στην περίπτωση της υπόθεσης Cosmote – Γερμανός η δουλειά του κ. Κοτιώνη ήταν πιο δύσκολη από το συνηθισμένο. Επρόκειτο εξάλλου για ένα πολυπλόκαμο deal, για το οποίο το ΠΑΣΟΚ άρχισε για τους δικούς του λόγους να φωνάζει και το οποίο σε μεγάλο βαθμό είχε δημιουργήσει δυσκολίες και νομικού τύπου εμπλοκές. Όμως είπαμε. Με τη βαλίτσα ο καλός διαφημιστής ανά χείρας έσπευσε να δώσει όλα τα στοιχεία που η αγορά χρειαζόταν ώστε το θέμα να μην πάρει έκταση και δημιουργήσει τριγμούς. Τότε ήταν που η σχέση Τσαμάζ – Κοτιώνη χαλυβδώθηκε κι έγινε σχεδόν αδελφική. Η Cosmote έφθασε να ενοικιάζει γραφεία εταιρείας real estat  του γνωστού διαφημιστή επί της ακριβής λεωφόρου Κηφισιάς στο Μαρούσι, η εταιρεία κινητής παρά τις φωνές της υπόλοιπης διαφημιστικής αγοράς είχε «σταμπαριστεί» ως εταιρεία στην οποία κανένας άλλος δεν μπορούσε να πάρει τη διαφήμιση πέραν της Bold και η ζωή συνεχιζόταν κανονικά.

Η ώρα του ΟΤΕ, της Κύπρου και της Γενεύης
Η αναβάθμιση Τσαμάζ όμως έφερε τον Θοδωρή Κοτιώνη μπροστά σε νέες επαγγελματικές προκλήσεις. Δεν είναι και μικρό πράγμα ο «άνθρωπος» σου, ένας φίλος από τα παλιά, ο οποίος μάλιστα δοκιμάστηκε στα δύσκολα, να αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος στο μαγαζί – γωνιά του ΟΤΕ. Κι όντως. Ο ΟΤΕ με συνοπτικές διαγωνιστικές διαδικασίες πηγαίνει στην Bold ως έτοιμος από καιρό. Παρά τις αντιδράσεις και πάλι του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες ξαφνικά ξεχάστηκαν και κάμφθηκαν, ο Θοδωρής Κοτιώνης εισήλθε στην εταιρεία κερδίζοντας έναν σπάνιο για την ολοένα και πιο δύσκολη αγορά διαφήμισης, λογαριασμό. Τότε ξεκινά και μια ευρεία προσπάθεια προσωπικής προβολής του κ. Τσαμάζ. Κανένα οικονομικό ένθετο μεγάλης εφημερίδας δεν απουσιάζει από την προβολή του «επιτυχημένου», «άφθαρτου» και πολλά υποσχόμενου μάνατζερ, όπως κατά κόρρον η «ανεξάρτητη δημοσιογραφία» προπαγάνδιζε.

Πάντοτε βέβαια δίπλα σε αυτές τις συνεντεύξεις ή τα αφθόρμητα άρθρα βλέπαμε και μια πληρωμένη καταχώρηση του ΟΤΕ. Η προβολή Τσαμάζ αγγίζει τα όρια της προσωπολατρίας και όλα αυτά φυσικά την στιγμή που οι Γερμανοί μέτοχοι του ΟΤΕ αρχίζουν να φωνάζουν για σπατάλες αλλά και για την ανάγκη αύξησης των τιμολογίων και απομάκρυνσης προσωπικού από τον τηλεπικοινωνιακό φορέα. Τότε είναι που αρχίζουν και τα blogs να ανακαλύπτουν τον διαφημιστή Θοδωρή Κοτιώνη. Είναι η περίοδος που αρχίζουν να γράφονται «περίεργα» πράγματα εις βάρος του για ταξίδια μεταξύ Αθήνας – Κύπρου – Γενεύης, ενώ ταυτόχρονα αρχίζει να εμπλέκεται η πρώην σύζυγος του διαφημιστή Ξένια Κούρτογλου που είναι γνωστή για τις μετρήσεις τηλεθέασης που κάνει, να ακούγονται ψίθυροι και κραυγές για ξέπλυμα μαύρου χρήματος ακόμα και για εμπλοκή των γιών του διαφημιστή σε περίεργες υποθέσεις με διαφημίσεις σε γήπεδα της χώρας κ.ά.

Μάλιστα στο στόχαστρο της κριτικής μπαίνουν δύο εταιρείες με διαφορετικά ΑΦΜ αλλά με τα ίδια ονόματα. Τους κ.κ. Στέλιο και Γιώργο Κοτιώνη. Είναι η κυπριακή εταιρεία SS Media και η εδρεύουσα στην Ελβετία ομότιτλη επιχείρηση, διαφημιστικών παραγωγών. Η εταιρεία αυτή κάνει προσφορές μέσω ενός πρωτότυπου καρουσέλ πάντοτε σε διπλάσιες τιμές προς τους πελάτες ενώ όλως περιέργως – σύμφωνα πάντοτε με τα δημοσιεύματα της τότε εποχής – υπάρχει ένα σύστημα με έξι διαφορετικές εταιρείες που πάντοτε στέλνουν παράλληλες ανταγωνιστικές προσφορές στους πελάτες. Αφού η δουλειά ολοκληρωθεί ή τιμολογηθεί, η εταιρεία της Αθήνας δέχεται ένα τιμολόγιο στο 50% του ποσού από την αντίστοιχη κυπριακή εταιρεία. Κατόπιν καταγγέλθηκε πως τα χρήματα ταξιδεύουν στην Ελβετία, τιμολογώντας από εκεί την κυπριακή εταιρεία στο 90% της τιμής.

Σε αυτό το πολυδαίδαλο σύστημα ύποπτης τιμολόγησης τα δημοσιεύματα της εποχής ενέπλεκαν και τις διαφημίσεις του ΟΤΕ στα γήπεδα, καθώς και επιχειρήσεις με την επωνυμία Design Direct και REDWorks. Παράλληλα τα δημοσιεύματα έφθαναν μέχρι και την Αλβανία αλλά και μια εταιρεία factoring που ως διαχειριστή είχαν άνθρωπο με σχέσεις με την Ogilvy One με τελικό πρωταγωνιστή μέχρι και τον τέως τηλεοπτικό σταθμό ALTER. Επρόκειτο για μια σειρά δημοσιεύσεων που έφεραν τον κ. Κοτιώνη σε πολύ δύσκολη θέση ιδιαίτερα με τον κ. Martin Sorell ιδιοκτήτη του ομίλου WPP στον οποίο εντάσσεται η ελληνική Bold Ogilvy.

Βέβαια όλα τα παραπάνω αποτέλεσαν προϊόν δημοσιευμάτων της εποχής που ουδέποτε προχώρησαν σε περαιτέρω δικαστική διερεύνηση. Ο κ. Κοτιώνης εξάλλου εξακολουθεί και χαίρει της εκτίμησης της αγοράς κερδίζοντας συνεχώς δουλειές του Κράτους παρά την κρίση, γεγονός που αποδεικνύει την εμπιστοσύνη που του έχει το εγχώριο πολιτικό σύστημα.

Αυτή η προτίμηση από μόνη της πιστοποιεί το ότι η Bold έχει μέλλον.
Ένα μέλλον όμως το οποίο υποθηκεύει το μέλλον της υπόλοιπης αγοράς κι αυτό διότι ο ΟΤΕ μονοπωλιακά αποφασίζοντας ανανεώνει διαρκώς τις διαφημιστικές συμβάσεις της Bold εδώ και πέντε περίπου χρόνια, λόγω της σχέσης Τσαμάζ – Κοτιώνη, δίχως προηγούμενες διαγωνιστικές διαδικασίες.

Ταυτόχρονα και το μοντέλο του ΟΤΕ TV έχει κοπεί και ραφτεί επάνω στον κ. Κοτιώνη ή για την ακρίβεια επάνω στον γιο του Στέλιο, ο οποίος με παρένθετη εταιρεία πουλάει τηλεοπτικά δικαιώματα στην συνδρομητική τηλεόραση του τηλεπικοινωνιακού φορέα.

Πηγή: από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ και

http://fimotro.blogspot.gr



Post a Comment