Pages

30 January 2014

“Τελείωσε η εποχή των εύκολων δανειακών χρημάτων”

Τη δημιουργία μιας “δεξαμενής κεφαλαίων” με στόχο τη μείωση του δανεισμού του ομίλου και την υλοποίηση επενδύσεων σε τομείς που κρίνεται ότι διαθέτουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στην Ελλάδα, προανήγγειλε ο Κώστας Καραφωτάκης, γενικός διευθυντής της Olympia Development (συμφερόντων Πάνου Γερμανού) μετά και την επιτυχημένη έκδοση 5ετούς ομολογιακού δάνειου από την πολωνική Ρ4 (Play) η οποία ελέγχεται από τον ελληνικό όμιλο και τη Novator Partners.
Η ολοκλήρωση της ομολογιακής έκδοσης ύψους 900 εκατ.ευρώ (μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί για την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού της Ρ4, κυρίως δάνεια που ελήφθησαν από την China Development Bank) απελευθερώνει κεφάλαια για νέες επενδύσεις στην Πολωνία (μεταξύ άλλων και για νέες άδειες χρήσης συχνοτήτων) και, κυρίως, στην Ελλάδα.
Ο κ. Καραφωτάκης, απηχώντας προφανώς τις επενδυτικές θέσεις του ομίλου, διέγνωσε σημαντικές ευκαιρίες στους τομείς του τουρισμού, των τραπεζών, των τηλεπικοινωνιών, του πρωτογενούς αγροτικού τομέα και του real estate. Ωστόσο, αυτές θα πρέπει να αξιολογηθούν και να πραγματοποιηθούν με βάση τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στην ελληνική οικονομία και αγορά. “Η εποχή των εύκολων δανειακών χρημάτων και του Έλληνα επιχειρηματία που τα ξέρει όλα, τελείωσε", ανέφερε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής του ομίλου Olympia Development.
Σύμφωνα με τον ίδιο πολλοί Έλληνες επιχειρηματίες ακόμη και σήμερα δεν έχουν ενστερνιστεί σύγχρονες πρακτικές του μάνατζμεντ ή δεν είναι έτοιμοι ακόμα να συνδιαλλαγούν με τις αγορές και τα μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια του εξωτερικού. Εκτιμά ότι πλέον οι εγχώριες επιχειρήσεις οφείλουν να επιζητήσουν συνεργασίες με ξένους «παίκτες», να αναζητήσουν εναλλακτικά μοντέλα χρηματοδότησης και να εστιάσουν στις εξαγωγές και στη δημιουργία διεθνών δικτύων επαφών.
«Όλα αυτά προϋποθέτουν να βάλουν σε τάξη τα του οίκου τους, να αναδιαρθρώσουν τις λειτουργίες τους, να αποκτήσουν σαφή χρηματοδοτικό προσανατολισμό και να αποκτήσουν σύγχρονες δομές, ώστε να διεκδικήσουν ρόλο στο αύριο του ελληνικού επιχειρείν», τόνισε ο κ. Καραφωτάκης, ο οποίος επανέλαβε πως το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών για την Ελλάδα παραμένει υψηλό και ότι υπάρχει σημαντικός αριθμός funds, κυρίως αμερικανικών, που διαθέτουν κεφάλαια προς επένδυση σε ελληνικά assets σε συνεργασία με εγχώριους επιχειρηματίες.
Παράλληλα, επισήμανε τη σημασία της ύπαρξης δίαυλων επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων και της πολιτικής ηγεσίας, κάτι που όχι μόνο απουσιάζει από την ελληνική πρακτική, αλλά ακόμη θεωρείται ταμπού. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, απαιτείται να γίνει μια νέα αρχή στις σχέσεις πολιτικής και επιχειρείν, επ’ ωφελεία της ελληνικής οικονομίας.
Ανοικτοί για συνεργασίες
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Καραφωτάκης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο συνεργασιών με ξένα επενδυτικά κεφάλαια. «Εάν υπάρχει σήμερα κάτι αξιόλογο στην Ελλάδα, όχι της τάξης των 30 ή 40 εκατ. ευρώ αλλά μεγαλύτερου μεγέθους, θεωρώ ότι αποτελεί ιδιανική ευκαιρία να συγκεντρωθεί μια ομάδα επενδυτών, Ελλήνων και ξένων, που να διεκδικήσει σημαντικά assets», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς για τις εξελίξεις στα εγχώρια telecoms , ο γενικός διευθυντής της Olympia Development τόνισε πως στην παρούσα φάση καταλύτης στην αγορά είναι η Forthnet, όπως και ότι έπειτα από τις κινήσεις που πραγματοποιήθηκαν με τη Wind και τη Vodafone η κατάσταση είναι παγιωμένη και ότι ο όμιλος με τα σημερινά δεδομένα δεν θα διεκδικήσει ρόλο. «H αγορά με την έννοια της οικονομικής προσέγγισης θα αλλάξει, εμείς όμως είμαστε retailers», ανέφερε.
Αναφορικά με την Olympia, απέκλεισε στην παρούσα φάση το ενδεχόμενο εισαγωγής της Play σε χρηματιστηριακή αγορά, καθώς και το ενδεχόμενο πώλησής της για τα επόμενα 3-5 χρόνια. Ακόμη, επισήμανε πως στόχος του ομίλου παραμένει να αποκτήσει ηγετική θέση στις σγορές όπου δραστηριοποιείται (εξειδικευμένη λιανική πώληση προϊόντων με την Public, συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με τη Sunlight και στη διανομή προϊόντων τεχνολογίας μέ τη Westnet.
Σε ό,τι αφορά, τέλος τα Public, δρομολογείται η ταχεία επέκταση του δικτύου τους που σήμερα αριθμεί 39 σημεία. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014 σχεδιάζεται η δημιουργία 11 νέων καταστημάτων, εκ των οποίων υπάρχουν ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις για τα εννέα, σε περιοχές όπου η αλυσίδα επιθυμεί να ενισχύσει την παρουσία της. Στόχος είναι σε διάστημα 3-5 ετών, η δραστηριότητα των Public να καταστεί κερδοφόρος για τον όμιλο.



Post a Comment